Paradentose behandling

Paradentosebehandling

Paradentose (også kaldet parodontose eller parodontitis) er en sygdom i tandkødet, der får tænderne til at løsne sig (derfor også kaldt de løse tænders sygdom). Paradentose kan ramme alle mennesker, men er især udbredt blandt folk med dårlig mundhygiejne samt rygere.

Hvis tænderne ikke børstes helt rene, vil der samle sig bakterier langs tandkødskanten. Hvis disse bakteriebelægninger, også kaldet plak, ikke bliver fjernet, kan de forkalke og blive til tandsten. Det er meget individuelt fra person til person, hvor hurtigt bakteriebelægningerne omdannes til den hårde tandsten. I første omgang vil dette medføre tandkødsbetændelse (gingivitis), hvor tandkødet vil fremstå lettere hævet, tandkødsranden vil være dyb rød, og der vil forekomme blødning ved tandbørstning og brug af tandtråd eller tandstikkere. Fjernes belægningerne, og mundhygiejnen bliver optimalt, kan tandkødet normaliseres igen uden mén.

Hvis bakteriebelægningen og tandkødsbetændelse derimod er til stede i mange år, kan der med tiden udvikles paradentose. Typisk starter sygdommen hos personer i 30-40 årsalderen. Paradentose vil medføre, at tandens støttevæv – dvs. knogle og rodhindefibre – nedbrydes, hvorved tænderne løsnes og i yderste konsekvens må fjernes. Paradentose er den hyppigste årsag til tandtab efter 40 årsalderen.

Behandlingen af paradentose sigter mod at sikre sundt tandkød uden betændelse. Dette opnås ved grundige tandrensninger med hyppige intervaller, samt grundig instruktion i hvordan man derhjemme opretholder en optimal mundhygiejne. Behandlingen foregår i et samarbejde mellem patient, tandlæge og tandplejer.

Priser

Om os